Blog

Blog: Parels van de PUG: Zelfstandig onderzoek voor een museumtentoonstelling: Van Visie tot Realiteit

Geschreven door Sem van Horssen (tweedejaars Ancient, Medieval and Renaissance Research Master student aan de Universiteit Utrecht en doet zijn Master’s Apprenticeship bij Constructing the Limes)

Nadat ik jullie in mijn vorige blog heb meegenomen naar het depot, mijn (semi)vaste werkplek, heb ik jullie een beetje een idee gegeven over in wat voor werkomgeving ik het grootste gedeelte van mijn onderzoek volbracht heb. Het depot was prachtig! Alleen al het feit dat ik letterlijk omgeven was door de collectie waar ik in aan het graven was, maakte het des te meer tastbaar en onwerkelijk tegelijkertijd. Mede door de grootte van de collectie werd het voor mij heel moeilijk om een onderwerp te vinden voor de expositie. Ik zag soms door de bomen het bos niet meer! Zoals ik echter al een beetje te kennen gaf in mijn eerste blog, heb ik wel een mooi onderwerp gevonden om aan jullie tentoon te stellen!

In mijn vorige blog liet ik kort vallen dat het onderwerp van de tentoonstelling afhankelijk was van mijn onderzoek. Na een aantal weken goed gegraven te hebben in de databases van de PUG-collectie kwam ik steeds meer hetzelfde patroon tegen: de vele sub-collecties binnen de PUG-collectie. In de documentatie werd constant gerefereerd naar meerdere, kleinere sub-collectie, zoals bijvoorbeeld de Collectie Guyot, de collectie Janssen of de Collectie Romeinsche Commissie. Dit interesseerde mij mateloos! Wat voor collecties zitten er allemaal in de PUG-collectie? Wie zijn de mensen of organisaties achter die collecties? Waarom verzamelden zij deze objecten? De antwoorden op deze vragen dragen direct bij aan de totstandkoming van de PUG-collectie, en daarom interesseerde mij dit enorm.

Voor de aankomende tentoonstelling heb ik mij gefocusd op vier individuen met collecties; Jan Jacob Nahuys, Samuel Muller Fz., Carl Wilhelm Vollgraff en Ina Isings. Deze vier personen en hun collecties zijn niet alleen allemaal hevig betrokken bij de PUG, ze komen ook allemaal uit andere tijdsperiodes. Dit zorgt ervoor dat we tijdens de tentoonstelling een mooi beeld kunnen weergeven van de ontwikkeling van de PUG-collectie, de eigentijdse sferen van de personen in kwestie en de ontwikkeling van archeologische technieken door de levens van deze vier personen heen! Door de ogen van deze vier personen en hun collecties kunnen we dus, tijdens de tentoonstelling, een tijdlijn gaan creeëren van de PUG-collectie.

Met deze visie ging ik dan ook naar de mensen binnen C-Limes en Castellum Hoge Woerd. Na wat ‘fine-tuning’ en aanpassingen konden we beginnen met het vormgeven van de tentoonstelling! Daar zal ik nog niet veel van prijsgeven; voor het eindresultaat moeten jullie immers maar zelf naar Castellum Hoge Woerd komen! Het was alleen al geweldig om te zien hoe we van een gigantisch grote collectie, naar een gedetailleerd tentoonstellingsonderwerp zijn gegaan, en alle invloeden en ideeën die daaraan meegewerkt hebben! Ik kan daarom de mensen binnen C-Limes en Castellum Hoge Woerd niet genoeg bedanken voor deze kostbare ervaringen. Het feit dat ik met mijn onderzoek hier zo een grote rol in mag spelen voelt niet alleen heel speciaal, maar ook een beetje spannend! We zitten ongeveer halverwege het project, ik kan niet wachten tot de opening!

Lees de eerste blog van Sem hier.